Voertuigcontrole
voorkant | zijkant | achterkant | banden | lading
Over het nut om de aanhangwagen na te lopen voor je gaat rijden hoeven we niet te discussiëren, maar bij regelmatig gebruik van dezelfde aanhangwagen zou het kunnen gebeuren dat een aantal controlepunten minder noodzakelijk lijkt. Toch wil ik hiervoor een cliché uit de kast halen, namelijk dat "voorkomen beter is dan genezen".
Voor wat het examen betreft gaan we in ieder geval uit van een uitgebreide controle, te beginnen met de:
Voorkant
naar boven
  • Controleren op zichtbare schade.
  • Alle verlichting moet heel zijn en werken (verplicht 2 stadslichten (breder dan 1,60 m) en 2 markeringslichten (breder dan 2,10 m)).
  • Trekdriehoek controleren op schade. Verder moet de trekdriehoek recht onder de bak zitten (controle van de lasnaden).
  • Trekoog niet beschadigd (mooi rond) en goed ingevet.
  • Luchtslangen en verlichtingkabel (en eventuele ABS-kabel) moeten heel zijn en goed aangesloten.
Zijkant
naar boven
  • Geen scherpuitstekende delen.
  • Controleren op zichtbare schade.
  • Verplichte zijreflectie aanwezig (verplicht voor voertuigen langer dan 6 meter. Voertuigen langer dan 6 meter van na 1 januari 1996 moeten voorzien zijn van verplichte zijverlichting).
  • Verplichte zijbescherming aanwezig.
  • Luchtbalgen heel.
Achterkant
naar boven
  • Geen scherpuitstekende delen.
  • Controleren op zichtbare schade.
  • Deuren gesloten.
  • Scharnieren goed vast en niet te verroest.
  • Aanhangwagenmarkeringsborden aanwezig.
  • Verplichte lengtedriehoeken aanwezig.
  • Verlichting heel en moet werken.
  • Kentekenplaat aanwezig en leesbaar. Verder moet het een goedgekeurde plaat zijn (geen zelfgemaakt kartonnetje) en moet het kenteken overeenkomen met het kenteken op deel 1 van de aanhangwagen.
  • Stootbalk aanwezig en op de juiste hoogte.
Banden
naar boven
  • De banden moeten voldoende op spanning zijn (ongeveer 8 bar).
  • Geen beschadigingen of uitstulpingen op de wang (een uitstulping betekent meestal canvasbreuk).
  • De wielmoeren moeten goed vastzitten (bij twijfel (laten) natrekken). Roestsporen die van de wielmoeren aflopen kunnen een indicatie zijn dat deze loszitten.
  • Voldoende profiel (een vrachtwagenband mag profielloos(!!) zijn, maar dan mag het canvas er niet doorheen komen ).
Lading
naar boven
  • Lading moet goed vastliggen en zo gelijkmatig mogelijk verdeeld over de laadvloer.